PRZEWODNICZACY Warszawa, 7— kwietnia 2017 roku
Krajowej Rady Radiofonii

1 Telewizji

DPz - HeW 0S4 . M16. 9. 2016

TVN SA
02 -952 Warszawa
ul. Wiertnicza 166

DECYZJA Nr 1/DPz/2017

Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
(Dz.U. 22016 1. poz. 639 z pdzn. zm.), w zwigzku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postgpowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. Nr 23 z pézn. zm.) oraz
w wykonaniu uchwaty Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Nr 35/2017 z dnia 23 marca
2017 r. w zwigzku z emisjg 11 pazdziernika 2016 r. o godz. 20:25 audycji pt. (Nie)czyste
teorie z cyklu pt. Czarno na bialym w programie TVN24, po rozpatrzeniu skargi i materiatow
zebranych w toku jej rozpatrywania,

postanawiam

nakaza¢ Nadawcy - Spolce TVN SA z siedzibg w Warszawie, ul. Wiertnicza 166,
posiadajacej koncesj¢ na rozpowszechnianie programu pod nazwa TVN24 (koncesja
nr 474/2011-T z dnia 16 marca 2011 r.), zaniechanie dziatah polegajacych na niedochowaniu
nalezytej rzetelnosci i starannosci przy zbieraniu oraz wykorzystywaniu materiatéw podczas
prezentowania problemow objetych tematem audycji, ktére to dziatania w zakresie tworzenia
1 rozpowszechnienia wskazanej powyzej audycji naruszyly przepisy ustawy tj. art. 12 ust.1
ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U. z 7 lutego 1984 r. Nr 5, poz. 24
zpézn.zm.) w zwigzku z art. 3, art. 13 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 3 ustawy o radiofonii



i telewizji, poprzez emisj¢ 11 pazdziernika 2016 r. o godz. 20:25 audycji pt. (Nie)czyste
teorie z cyklu pt. Czarno na bialym w programie TVN24.

Uzasadnienie

W zwigzku z emisjg w programie TVN24 w dniu 11 pazdziernika 2016 r. o godz.
20:25 audycji pt. (Nie)czyste teorie z cyklu pt. Czarno na bialym do Krajowej Rady
Radiofonii 1 Telewizji wptyneta skarga z dnia 2 grudnia 2016 r. zlozona przez prof. Wiestawa
Biniend¢ reprezentowanego przez pelnomocnika Mari¢ Szonert Biniend¢ (pelnomocnictwo
znajduje si¢ w aktach sprawy). W skardze przedstawiony zostal zarzut wyemitowania
w przedmiotowej audycji telewizyjnej tresci programowych w celu zdyskredytowania
indywidualnych ekspertow Zespolu Parlamentarnego oraz Panstwowej Podkomisji
ds. Badania Katastrofy Smolenskiej. Ponadto audycja — zdaniem petnomocnika skarzacego —
byla wyemitowana w celu poglebiania dezinformacji zmierzajacej do wumniemozliwienia
dalszego Sledztwa w sprawie katastrofy smolenskiej.

W opinii skarzacego, poprzez rozpowszechnienie przedmiotowej audycji nadawca
programu TVN24 dopuscit si¢ naruszenia ustawy, ktéora w art. 18 ust. 1 zakazuje
propagowania dziatan sprzecznych z prawem, z polska racjg stanu oraz postaw i pogladow
sprzecznych z moralnoscia i dobrem spolecznym, oraz naruszenia ustawy z dnia 26 stycznia
1984 r. Prawo prasowe ( Dz.U. z 7 lutego 1984 r. Nr 5, poz. 24 z pdzn.zm.), ktéra w art. 12
zobowigzuje dziennikarza do zachowania szczegdlnej starannosci i rzetelnosci przy zbieraniu
1 wykorzystaniu materialow, a zwlaszcza do sprawdzenia zgodnosci z prawda uzyskanych
wiadomosci, przedstawienia stanowiska osoby, ktorej wyniki sa krytykowane w reportazu,
oraz przedstawienia tej osoby z zachowaniem jej godnos$ci. Zgodnie ze skarga: Program
. (Nie)czyste teorie” zawiera razqce kiamstwa i skandaliczne manipulacie dokonane
z premedytacjq, w sposob wyrafinowany (...). Skarzacy podkreslajac, iz jest znmamienne,
Ze autorzy tego paszkwilu nie dopuscili do glosu zadnego z dyskredytowanych ekspertow
stwierdza jednoczesnie, iz skarga zlozona do KRRiT dotyczy ataku na prof. Wiestawa
Biniende. W skardze prof. W. Binienda zwraca uwage, iz autorzy audycji juz na samym jej
poczatku kwestionujg zasadno$¢ badan prowadzonych przez Panstwowa Podkomisje ds.
Badania Katastrofy Smolenskiej. Stwierdzajgc powyzsze, skarzacy pisze w swojej skardze:
Na wstepie autorzy programu ,,(Nie) czyste teorie” kwestionujg celowos¢ ekshumacji ofiar
tragedii smolenskiej. , Otwieranie grobow i pytanie rodzin, po co?” Nastepnie argumentujq,

dlaczego ekshumacje sq niepotrzebne: ,, Pytanie, ktore brzmi jeszcze bardziej dramatycznie,



gdy wychodzi na jaw, w jaki sposéb eksperci Antoniego Macierewicza podwazajq oficjalne
ustalenia przyczyn katastrofy smoleniskiej.” I tu nastepuje brutalny atak na poszczegolnych
cztonkéw Podkomisji. Na poczqtku padajg nastepujqgce stwierdzenia:

* 2:30 - 2:46 Setlak — ,, ... nie mozna zrozumieé jak ludzie z tytulami profesorskimi mogg
mowié takie bzdury...”

© 2:46 — 3:00 Jaworski — ,,... nie mozna tego zrobi¢ nieSwiadomie, to nawet nie jest
manipulacja to jest po prostu oszustwo ”.

Wszystko to, co po tych slowach nastepuje, jest przedstawiane jako demaskowanie
., oszustwa”,

W ramach postgpowania przeprowadzonego w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji
nadawca pismem z dnia 16 grudnia 2016 r. przedstawil swoje stanowisko, w ktorym
w szezegOlnosci podkreslit, iz skarga oraz zawarte w niej wnioski sq pozbawione podstaw
Jaktycznych oraz prawnych, zas audycje przygotowano z zachowaniem nalezytej starannosci
oraz rzetelnosci. Zdaniem nadawcy celem wyemitowanego materialu w zadnej mierze nie bylo
zdyskredytowanie prof. Wiestawa Biniendy oraz przedstawienie Profesora jako ignoranta, czy
oszusta.(...). W audycji zostaly zaprezentowane stanowiska specjalistow (...). Material mial
wigc charakter polemiki z gloszonymi tezami (...) dzigki obiektywizacji przekazu audycja
zyskata na wiarygodnosci, zas zorientowani w tematyce widzowie mieli mozliwosé
wypracowania wlasnego poglgdu. Ponadto nadawca podkreslit, iz autor materiatu
wielokrotnie prébowal nawiqzaé¢ kontakt z obecnymi czionkami rzqdowej Komisji Badania
Wypadkéw Lotniczych Lotnictwa Paristwowego (...) aczkolwiek bezskutecznie. Z uwagi na
istoine znaczenie informacyjne oraz spoleczne omawianego zagadnienia, emisja materiatu
byla w peini uzasadniona i stanowila przejaw realizacji przez nadawce telewizyjnego
uprawnienia do przedstawiania zjawisk spolecznych oraz dostarczania informacji.

Wobec przeciwnych stanowisk wyrazonych przez skarzaca i przez nadawce, Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji skonfrontowata przedstawione przez nich opinie z zapisem
audycji dostarczonym przez nadawce. Na tej podstawie KRRIT stwierdzila, iz autorzy audycji
nie dochowali nalezytej rzetelnosci i starannosci przy prezentowaniu probleméw objetych
tematem audycji. Z prezentacji prof. W. Biniendy, dostepnych w catosci w Internecie, zostaty
wybrane szczatkowe ich fragmenty, skompilowane oraz uzupelnione komentarzami
odredakcyjnymi, w sposéb uzasadniajacy teze, iz badania naukowe prof. Wiestawa Biniendy
prowadzone byty niekompetentnie, nieuczciwie, a ich autor celowo wprowadzat odbiorcow w
biad. Przykladem ilustrujagcym to stwierdzenie jest komentarz dotyczacy ksztattowanych

przez prof. Wiestawa Biniende modeli skrzydla i brzozy, w ktorym mozna ustyszeé: Nie wie,



Ze kryje si¢ w niej prosty blgd. Jeden parametr GHART o wartosci zero, ktéry ma wplyw jak i
czy w ogole skrzydlo przecina brzoze. Te stowa komentarza wzmocnione zostaly prezentacja
strony z instrukcji programu obliczeniowego LSDyna, ktéry to program stosowat prof.
Wiestaw Binienda (5:30-5:35). Na ekranie, w jezyku angielskim, pojawia sie tres¢ instrukcji
programu obliczeniowego, w czesci odnoszacej si¢ do wartosci parametru GHART, gdzie
zapisano: 4 zero Velde models perfect plasticity. Plansza prezentowana jest bardzo krétko,
a powyzsze zdanie w redakcyjnym thumaczeniu na jezyk polski otrzymuje brzmienie: Wartosé
zerowa oznacza catkowitq elastycznosé. To ttumaczenie wzmocnione zostato komentarzem.
Trzeba podkresli¢, ze powyzsze thumaczenie zdania z instrukcji programu obliczeniowego jest
fatszywe, gdyz plasticity oznacza plastycznosé. Ta za$ jest drugim, przeciwstawnym wobec
sprezystosci (elastycznosei), granicznym opisaniem modelu. Przyjecie granicznych wartosci
parametrow modelu jest jedna z czgsto stosowanych metod badania naukowego, poprzez
ktorg chce si¢ udowodnié¢, iz opisywane zjawisko jest mozliwe do wystapienia w calym
przedziale przyjmowanych wartosci rozwazanego parametru.

Autorzy audycji korzystaja zatem wybidrczo z prezentacji prof. Wiestawa Biniendy,
odnoszacych si¢ do réznych modeli obliczeniowych drzewa i skrzydla, mieszajac je
1 opatrujgc mylacymi komentarzami wprowadzajac przez to widza w blagd. W rzeczywistosci
w prezentacjach przedstawione sa wyniki réznych symulacji ( a badania symulacyjne to
przeciez jedna z metod badan naukowych), ktére odnosza sie do modeli materiatow
podstawowych (sprezystych) i materialu Mat 143 (nieliniowy, plastyczny). Selektywne,
wybiorcze 1 czastkowe wybranie fragmentéw réznych symulacji, przypisanych do réznych
modeli obliczeniowych oraz przedstawienie ich tak, jakby dotyczyly wylacznie jednej, jest
nie tylko niedopuszczalne w odniesieniu do prezentacji wynikow prac badawczych, ale
réwniez nierzetelne i niestuzace prawdzie.

W podobny sposéb dokonano przedstawienia w audycji tematu zachowania sie¢
kadtuba samolotu podczas uderzenia o ziemig (por. 6:00). Autorzy wybrali z prezentacji obraz
uzyskany podczas symulacji upadania s$rodkowej czesci kadluba samolotu pionowo
z predkoscig 9,8m/s. W komentarzu autor krytykuje, ze prof. W. Binienda przedstawiajac
wynik obliczen nie dodaje, ze byta jeszcze jedna predko$¢ 75m/s z jakg samolot poruszat sie
do przodu. Autor to wie, bo przeciez wybrat tylko jeden obraz z caloéciowej prezentacji prof.
W. Biniendy, dostgpnej w Internecie. W nastepnej grupie obrazow prof. Wiestaw Binienda
zaprezentowal symulacje, dotyczace samolotu uderzajacego w ziemie¢ z predkoscig do przodu
rowna 80m/s. Z prezentacji prof. W. Biniendy zostal zatem dokonany bardzo selektywny

wybor w celu udowodnienia wiasnej tezy, przy pelnej dostepnosci do wiedzy o catosci



wynikéw analiz, a wigc wykorzystujac materialy prawdziwe i oryginalne, autorzy
skonstruowali informacje ktamliwa i wprowadzajaca widza w blad. Takie dzialanie w istocie
swej nalezy okresli¢ jako manipulowanie prawda.

Podobne zastrzezenia dotycza kolejnego fragmentu audycji (por. 9:30 i dalej),
w ktérym pokazano niektére strony z publikacji NASA, sugerujac w Komentarzu, ze
wykazano tam brak mozliwosci kontynuowania stabilnego lotu po utracie 1/3 skrzydta. Po
zapoznaniu si¢ z trescig publikacji NASA, a w szczegblnoscei z rys. 14 zataczonym do skargi
jako zafgeznik 1, nalezy podkresli¢, iz NASA w swojej publikacji udowodnila mozliwosé
skontrowania przez pilotéw w czasie lotu utraty nawet 55% powierzchni jednego skrzydla.

Przywotane powyzej przyklady braku rzetelnosci i starannosci w przygotowaniu
audycji, KRRiT odniosta jedynie do spraw ujetych w skardze skierowanej przez
prof. Wieslawa Biniendg. W ocenie KRRIT tego rodzaju naruszen, w efekcie prowadzacych
do manipulowania prawdg i wprowadzania widzéw w btad, nie mozna uzasadnié tylko checia
polemiki z tezami gloszonymi przez prof. Wiestawa Biniende. Wediug KRRiT tego rodzaju
dzialania nalezy kwalifikowa¢ jako wykraczajace poza zakres wolnosci stowa, gdyz nie shuza
one prawdzie.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy przewodniczacy Krajowej Rady na podstawie uchwaty
Rady moze wyda¢ decyzj¢ nakazujaca zaniechanie przez dostawce ustugi medialnej dziatan
w zakresie dostarczania ushug medialnych, jezeli naruszaja one przepisy ustawy, uchwaly
Krajowej Rady lub warunki koncesji, tj. w zakresie okreslonym w art. 10 ust. 3 ustawy.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydala w powyzszym zakresie 23 marca 2017 r.
uchwate Nr 35/2017.

Ustawa o radiofonii i telewizji w kilku przepisach odwotuje si¢ do ustawy
z 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, m.in. w art. 3, ktéry expressis verbis stanowi, ze do
rozpowszechniania programoéw radiowych i telewizyjnych stosuje sig¢ przepisy prawa
prasowego, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Brzmienie art. 3 ustawy nie pozostawia
watpliwosci, ze w dzialalnosci nadawcow radiowych i telewizyjnych bedg mialy
zastosowanie przepisy prawa prasowego, dotyczace m.in. obowigzkoéw dziennikarskich, co
podnoszg autorzy komentarzy (S. Piatek (red.) W. Dziomdziora, K. Wojciechowski Ustawa
o radiofonii i telewizji. Komentarz, Warszawa 2014 str. 27-28, E. Czarny — Drozdzejko
Ustawa o radiofonii i telewizji. Warszawa 2014, str. 40 - 41). W komentarzu prof. E. Czarny
— Drozdzejko podkreslita, ze w cato$ci ma w takiej sytuacji zastosowanie rozdzial 2 ustawy

z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe, (Czarny — Drozdzejko str. 42).



Z brzmienia art. 3 ustawy o radiofonii i telewizji wynika, iz ustawodawca traktuje te
ustawe jako lex specialis w stosunku do prawa prasowego. Tak wiec w razie kolizji norm
ustawy o radiofonii i telewizji z normami prawa prasowego pierwszenstwo wypada przyznaé
normom ustawy o radiofonii i telewizji. Wszedzie jednak tam, gdzie nie zachodzi takowa
kolizja, nalezy stosowa¢ normy prawa prasowego. Wyraznie na tre$¢ prawa prasowego
powoluje si¢ ponadto art. 19 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Do radiofonii i telewizji
beda wige mialy zastosowanie przepisy prawa prasowego dotyczace m.in. praw i obowigzkow
dziennikarzy. Powyzsze stanowisko zaprezentowane zostalo przez J. Sobczaka Radiofonia
I telewizja. Komentarz do ustawy, Lex 2001).

Ustawa o radiofonii i telewizji w art. 4 pkt 3 stwierdza, iz odpowiedzialnoscia
redakcyjng jest sprawowanie faktycznej kontroli nad wyborem audycji i sposobem ich
zestawienia w programie lub w katalogu, co nie uchybia zasadom odpowiedzialnosci prawnej
za tres¢ audycji lub $wiadczenie ustugi, ktorg okresla norma zawarta w art. 13 ust. 1
stanowigc o samodzielnosci nadawcy w zakresie ksztaltowania programu i jego
odpowiedzialnosci za prezentowane tresci. Przepis z art. 13. ust.1 wyraza tzw. zasade
autonomii programowej, inaczej zwana tez zasada niezaleznosci redakcyjnej. Zgodnie z wola
ustawodawcy odpowiedzialno$¢ redakcyjna okreslona w art. 4 pkt 3 i odpowiedzialnosé
prawna okre$lona w art. 13 ust. 1 s3 wzajemnie skorelowane, a zatem autonomia programowa
oznacza, ze faktyczne decyzje redakcyjne o wyborze tresci sa podejmowane niezaleznie
i samodzielnie przez nadawce.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poddata wnikliwej analizie doreczone nagranie
i stanowisko przedstawione w imieniu nadawcy przez p. Adama Pieczynskiego, czlonka
Zarzadu Spétki TVN SA i Redaktora Naczelnego TVN24, uwzgledniajgc regulacje prawne
oraz praktyke orzecznicza.

Na tej podstawie KRRIT stwierdza, iz

1. Autorzy audycji nie dochowali nalezytej rzetelnosci i starannosci przy

prezentowaniu problem6w objetych tematem audycji;

2. Autorzy, cho¢ posiadali stosowng wiedzg o wszystkich ustaleniach Zespotu, co

wynika z tresci reportazu i wykorzystanych w nim krétkich fragmentéw prezentacii,

byli stronniczy poprzez prezentowanie jednej, wybranej interpretacji;

3. Autorzy poshugiwali si¢ blednym tlumaczeniem z jezyka angielskiego tekstu

z instrukeji LSDyna (5:30- 5:35) oraz wybidrezymi, czastkowymi wynikami badan z

publikacji NASA (9:30 i dalej), co oznacza, iz odbiorcy otrzymali przekaz niezgodny

z prawda;



4. Autorzy stosowali niewspétmierne proporcje w prezentowaniu opinii ekspertow

z obydwu stron. Wypowiedzi krytyczne byly niewspdtmiernie dtugie w stosunku do

wypowiedzi przedstawicieli Zespotu Parlamentarnego.

5. Autorzy nie zamieszczali informacji o tytulach i stopniach naukowych

prezentowanych oséb, ktére to dane zaréwno w kontekécie omawianego sporu, a

takze z powodu braku mozliwosci odniesienia si¢ bezposrednio zainteresowanych do

racji prezentowanych w przedmiotowej audycji, stanowily dla odbiorcéw istotna
informacje.

6. Autorzy, pomniejszajac kompetencje cztonkéw Zespohy, w tym dr inz. Waclawa

Berczynskiego, prof. Wiestawa Biniendy, inz. Glenna Jorgensena, przedstawiali ich

jako osoby popelniajace podstawowe bledy, Zle wyksztalcone, nieznajace szkolnych

podstaw geometrii 1 fizyki. Strona krytykowana nie miala zadnej mozliwosci
odniesienia si¢ do tak kategorycznej i jednoznacznej oceny.

Nalezy w tym miejscu przypomnie¢, ze cytowanie wypowiedzi innych 0séb nie zwalnia
wydawcow z odpowiedzialno$ci za naruszenie dobr osobistych (por. orzeczenie Sadu
Najwyzszego z 11 pazdziernika 2001r. IT CKN 559/ 99). Kwestie te porusza takze orzeczenie
Sadu Najwyzszego z 28 wrzesnia 201 1r. (I CSK 33/11), w ktérym Sad podkresla, iz wydawca
decyduje o charakterze gazet i innych publikacji wydawanych w ramach prowadzonego przez
siebie przedsigbiorstwa i on decyduje o osobie redaktora naczelnego oraz poprzez niego ma
wplyw na tres¢ tych publikacji. W kazdym razie nie moze uwolnié¢ sie od odpowiedzialnosci
tylko wskutek powierzenia czynnosci redakeyjnych innym osobom, ktére angazuje i za ktore
odpowiada, majgc nawet tylko posrednio wplyw na konkretne publikacje.

W omawianym materiale TVN24 dziennikarze zaniechali przestrzegania obowigzkow
wynikajacych z przepiséw prawa oraz zasad deontologii zawodowej. Ostatnia cze§é materiatu
zostala poswiecona udowodnieniu tezy, ze Zesp6t Parlamentarny akceptuje bzdury niemajgce
nic wspolnego z fizykq (Michal Setlak 10:49 — 11:02). Dowodem ma by¢ wymiana zdan
pomigdzy prof. Wiestawem Binienda oraz prof. Jackiem Ronda, w wyniku ktérej cztonkowie
Zespotu rzekomo obalili wlasne tezy, ale to nie bylo wazne bo i tak otrzymali oklaski
(11:02 - 11:52). Ten fragment opatrzony zostaje jeszcze komentarzem eksperta Michata
Jaworskiego, ktory wtedy zaniechal prezentowania swego stanowiska i opuscit sktad Zespotu
Parlamentarnego. Calo$¢ nagrania w tej czesci zostala podsumowana zdjeciami
z demonstracji zwolennikéw prac Zespotu (12:27 — 12:43). Czlonkowie Zespohu
Parlamentarnego ani Pafstwowej Podkomisji nie mieli mozliwosci odniesienia sie do takiego

sposobu przedstawiania swoich prac i poczynionych ustalen. Ale nawet bez tych odniesien



autorzy audycji znali i dysponowali pelnym zbiorem informacji przekazywanych np. przez
prof. W. Biniend¢ w prezentacjach jego referatow, w ktérych przedstawial kolejne etapy
doskonalenia modeli stosowanych w swoich analizach. Wszystkie te prezentacje byly i sa
dostepne na stronach internetowych. O tym, ze byly one znane w calosci autorom audycji
swiadczg wykorzystane z tych prezentacji elementy zaprezentowane w audycji. Materiat
filmowy nie byl emitowany w tzw. formule na zywo. Byt to material przygotowany
wczesniej, a nastgpnie zostal poddany réznym pracom montazowym. Powyzsze, w ocenie
Organu uprawnia do stwierdzenia o $wiadomym i celowym umieszczeniu poddanych
specjalnej obrébce montazowej fragmentow wypowiedzi cztonkéw Zespotu Parlamentarnego
oraz Panstwowej Podkomisji ds. Badania Katastrofy Smolenskiej, a ponadto inwektyw pod
adresem dziatania prof. Wiestawa Biniendy w rodzaju oszustwo, jak i zastosowaniu technik
filmowania dyskredytujacych naukowca w oczach opinii spolecznej. Zwrdcenia uwagi
wymaga takze fakt, iz material dotyczyt trudnych, specjalistycznych informacji oraz
odwotywal sie do skomplikowanych, inzynierskich ustalen i wyliczen. Przedmiotem
rozwazan byla zatem materia, ktérg mogli oceni¢ specjaliSci, za$ wsréd widzow bez
odpowiedniej wiedzy, tego rodzaju zabiegi realizacyjne stworzyly dodatkowe wrazenie, iz
cztonkowie Zespolu Parlamentarnego 1 Panstwowej Podkomisji sg osobami
niekompetentnymi w przeciwienstwie do ekspertow zaproszonych przez dziennikarzy.

Podkresli¢ nalezy, iz Krajowa Rada nie analizowatla i nie odnosita si¢ do materii prac
Zespotu, a jedynie ocenita dziennikarska rzetelno$¢ w prezentacji sporu.

Analiza przeprowadzona w KRRiT pozwala podtrzymaé ocene, iz audycja nie zostata
przygotowana z zachowaniem rzetelnosci dziennikarskiej, rozumianej zaréwno jako
ustawowy wymoég prawny, jak 1 zobowigzanie wynikajagce z zasad etyki zawodu
dziennikarskiego. KRRiT podkresla, ze wéréd obowiazkéw dziennikarskich jako jeden
z podstawowych ustawodawca wymienit wymodg szczegdlnej starannosci i rzetelnosci
dziennikarskiej, co znajduje uzasadnienie nie tylko w szczytnych celach tego zawodu i jego
spolecznej roli, ale takze w ogromnej sile oddziatywania na odbiorcow, ich przekonania
1 opinie. Sita oddzialywania mediow sprawia bowiem, ze znieslawienie w tychze ma o wiele
szerszy spoleczny wymiar niz znieslawienie dokonane w inny sposéb (wyrok Sadu
Apelacyjnego w Katowicach z 4 listopada 1999 roku, I ACa 536/99). W przywolanym
orzeczeniu Sad Apelacyjny w Katowicach rowniez podkreslit, ze media zobowigzane sq do
respektowania takich wartosci, jakimi sq dobra osobiste czlowieka. Wolnosé stowa nie
oznacza bowiem dowolnosci z korzystania z niej. Barierq dla dowolnosci korzystania

zwolnosci stowa stanowi art. 12 Prawa prasowego, zobowiqgzujgcy dziennikarzy do



zachowania szczegdlnej starannosci i rzetelnosci przy zbieraniu i wykorzystaniu materiatéw
prasowych, zwlaszcza sprawdzenia zgodnosci uzyskanych wiadomosci lub podania ich Zrédla.

W zakresie ogromnej sity oddziatywania mediéw, do ktérej w swoim wyroku odwotat
si¢ Sad Apelacyjny w Katowicach, nalezy uwzgledni¢ fakt, iz reportaz zostal umieszczony
réwniez na stronie internetowej TVN24 i jest tg droga dostepny nie tylko w Polsce, ale we
wszystkich krajach na catym $wiecie. W skardze nadestanej do KRRiT prof. Wiestaw
Binienda podaje, iz tylko 30 listopada 2016 roku reportaz na portalu Facebook byt ogladany
5000 razy.

Obecnie w doktrynie i orzecznictwie, takze Europejskiego Trybunalu Praw
Cztowieka, podkresla sig, Zze nie podlega ochronie prawa krytyka prasowa, ktéra narusza
godnos¢ czlowieka lub jest nierzetelna badZ nierzeczowa, albo ma na celu ponizenie innej
osoby, a takze jest sprzeczna z zasadami deontologii zawodowej. Trybunal Konstytucyjny,
dokonujgc oceny kolizji norm ustawy zasadniczej w zakresie dotyczacym ochrony godnosci
cztowieka i wolnosci stowa zauwazyl, ze godnos¢ czlowieka - niezaleznie od préb jej
definiowania - jest Scisle zwigzana m. in. z poczuciem wlasnej wartosci oraz oczekiwaniem
szacunku ze strony innych ludzi. (..) Nie ulega zadnej wqitpliwosci, iz pomdwienie
w rozumieniu art. 212 § 1 i 2 k.k. stanowi naruszenie tak rozumianej godnosci czlowieka.
(Wyrok TK z 30 pazdziernika 2006 roku, P/10/06).

Prawo prasowe w art. 12 ust.] pkt 1 zobowigzuje dziennikarza do zachowania
szczegOlne] starannosci i rzetelnosci przy zbieraniu i wykorzystywaniu materialéw, co
oznacza zardwno obowigzek sprawdzenia zgodnosci z prawdg uzyskanych wiadomosci, jak
1 przedstawienia stanowisk innych o0s6b, a zwlaszcza tych poddanych krytyce.

Warto przypomnie¢, iz w uzasadnieniu do wyroku z dnia 8 pazdziernika 1987 r. Sadu
Najwyzszego (II CR 269/87, OSN 1989, nr 4, poz. 66) zostato podkreslone, ze wymagana od
dziennikarzy staranno$¢ i rzetelno$é nie moze by¢ zwykla, normalng starannoscia, ale musi
by¢ starannoscig szczegélna, niezwykla. Przez pojecie tej szczegolnej, czyli niezwyklej
starannosci, Sad Najwyzszy rozumial konieczno$¢ sprawdzenia zgodnosci z prawda
uzyskanych wiadomosci (por. postanowienie SN z dnia 17 pazdziernika 2002 r., IV KKN
634/99, wyrok SN z dnia 4 wrzesnia 2003 r., IV KKN 466/00 i postanowienie z dnia 7 lutego
2007 r. (IIT KK 243/06).

Uwzgledniajac wszystkie powyzsze okolicznosci Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
zwraca rowniez uwage na poglad wyrazony w wyroku Sadu Najwyzszego, iz krytyka jest
dzialaniem spolecznie pozytecznym i pozgqdanym, jezeli zostala podjeta w interesie

spolecznym, jezeli jej celem nie jest dokuczenie innej osobie oraz jezeli ma cechy rzetelnosci



i starannosci (wyrok Sadu Najwyzszego z 19 wrzesnia 1968r. II CR 291/68). Nalezy tez
podkreslié, iz Sad Najwyzszy stwierdzil, ze Obowigzek dziennikarza do zachowania
»$2czegolnej starannosci i rzetelnosci” przy zbieraniu i wykorzystaniu materialéw prasowych
(art. 12 ust. 1 Prawa prasowego) oznacza kwalifikowang starannos$é i rzetelnosé (wyrok Sadu
Najwyzszego z dnia 8 pazdziernika 1987 r. II CR 269/87).

Dodatkowe przestanki, jak rozumie¢ pojecie rzetelnosci znalazty sie w wyroku Sadu
Najwyzszego, ktéry uznal, iz falszywa informacja nie moze realizowaé¢ waznego interesu
spofecznego (J. Sobczak Prawo prasowe. Komentarz, dz. cyt. str. 411). Ponadto nalezy
podzieli¢ poglad prof. Ewy Ferenc-Szydelko, iz Prawdziwosé polega na rzetelnosci, czyli
zgodnosci z faktami. Fakty (zjawiska) powinny by¢ przedstawiane obiektywnie i w sposéb
petny, bez manipulacji wybranymi fragmentami. (...) Obowigzek prawdziwego
przedstawiania zjawisk cigzy réwniez na redaktorach decydujqcych o publikacji materialéw
prasowych. W ramach tego obowiqzku powinni doklada¢ staran, aby zachowano odpowiednie
proporcje i hierarchig wartosci przy omawianiu tych zjawisk. (E. Ferenc-Szydetko Prawo
prasowe. Komentarz, Lex 2013).

Odnoszac si¢ do kwestii starannosci dziennikarskiej, rozumianej jako obowiazek
dziennikarza do sprawdzenia zgodno$ci z prawdg przekazywanych informacji lub podania
zrodia, prof. Izabela Dobosz stwierdzita, ze obowigzkiem dziennikarza jest przedstawienie
lakze strony przeciwnej lub sprawdzenie prawdziwosci otrzymanych informacji; osoby
zainteresowane majq bowiem sklonnosé do subiektywnej oceny faktow bqdz niepetnego ich
relacjonowania. (1. Dobosz Prawo prasowe. Podrecznik, Warszawa 2006, str. 223 — 224).

Wydajac niniejsza decyzje Organ wzigl pod uwage, ze program TVN24 nalezy do
popularnych kanatéw informacyjnych, a jego rosngcy udzial w rynku plasuje go na
pierwszym miejscu wsrdd tego rodzaju programéw telewizyjnych dostepnych w Polsce.
Spotka TVN SA, oprocz programu TVN24, rozpowszechnia na podstawie udzielonych
koncesji nastepujace programy: TVN, TVN siedem, TVN 24 Biznes i Swiat (TVN 24 BiS),
TVN Turbo, TVN Fabuta, TVN Style, HGTV, TVN International, TVN International West,
TVN International Extra.

Ponadto przy podejmowaniu niniejszej decyzji Organ uwzglednil, iz do Spotki TVN
SA, w zwigzku z wykonywaniem koncesji na program TVN 24 (koncesja Nr 474/2011-T
z dnia 16 marca 2011 r.) kierowane byly wczedniejsze wezwania na podstawie art. 10 ust. 3
ustawy z 29 grudnia 1992 o radiofonii i telewizji. Wezwanie, ktére zawarte zostato
w Stanowisku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 5 pazdziernika 2016 r. w zwigzku

z mylnym przypisaniem wypowiedzi p. por. Arturowi Wosztylowi w TVN 24, dotyczyto

10



koniecznosci wprowadzenia w tej stacji telewizyjnej procedur uscislajgcych zasady
przygotowywania i kontroli materiatdéw przeznaczonych do emisji.

Wezwanie z 7 lutego 2017 r., skierowane w sprawie tresci audycji z cyklu Czarno na
bialym pt. Majgtek na pokaz, wyemitowanej 12 pazdziernika 2016 r. w programie TVN 24
dotyczyto unikania w dzialalnosci programowej takiego stylu narracji, ktory jest oparty na
negatywnych emocjach, szczegélnie przy prezentowaniu spraw spolecznie waznych,
wymagajacych wyjatkowej wrazliwos$ci i wnikliwosci.

W zwiazku z wykonywaniem koncesji na program TVN (koncesja Nr 230/K/2013-T
zdnia 18 wrzesnia 2013 r.), do spotki TVN SA skierowane bylo wezwanie z 17 stycznia
2017 r. w sprawie materialow wyemitowanych w audycji Fakty (wydanie z 30 wrze$nia oraz
1, 2, 3, 13, 19, 23 i 24 pazdziernika 2016 r.), dotyczace rozwaznego i odpowiedzialnego
korzystania z wolnosci stowa podczas przygotowywania materialow informacyjnych.

Wszystkie wskazane powyzej okolicznosci uzasadniaja wydanie niniejszej decyzji
w trybie okreslonym w art. 10 ust. 4 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji.

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o radiofonii i telewizji w zwiazku z art. 479?® § 2
ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postepowania cywilnego (Dz.U. z 2016 r.,
poz.1822, z pdzn.zm.) stronie przystuguje odwotanie od niniejszej decyzji do Sadu
Okregowego w Warszawie — Sadu Gospodarczego za posrednictwem Przewodniczacego

KRRIiT w terminie miesigca od dnia dorgczenia niniejszej decyzji.

Kotodziejski

Otrzymuja: e e
1. TVN SA ul. Wiertnicza 166, 02-952 Warszawa
2. Pelmomocnik prof. Wiestawa Biniendy — Maria Szonert Binienda
3. Departament Regulacji w Biurze KRRiT

4. ala

11



